Les mer på Jørn Hoels hovedside

Jørn Hoel på Kroa på Sortland fredag 13.mai 2011

Publisert 5. mai 2011

Billettpris: Cc kr 250    Saabyebiblioteket kan også tilby en helkveld med Selvbetjent bord med salat, ost- & fløtepotet og saus Kokkene transjerer helstekt okse ytrefilet Mat + konsert kr 450

 

JØRN HOEL er en av våre klassikere. En av de artistene som har noe ekte og vakkert å levere hver eneste konsert…

 

Enkelte artister har evnen til å skape kvalitet av både innspillingene sine og av live-konsertene. Det er vel derfor de har blitt klassikere, og fordi de har skapt udødelige versjoner av enkelte sanger. Hvor ligger hemmeligheten bak dette, og hvor får man tak i den kraften, som gjør at man har lyst å holde på med dette gjennom så mange år? – Det er klart at det er vanskelig å holde fokus i kamp etter kamp som både fotballspiller, og som artist. Og for så vidt også som menneske. Det er vanskelig å leve. Man må jo, på et eller annet tidspunkt, finne frem til en del svar inni seg, slik at man kjenner litt av dybden inni seg som menneske. Dermed kan man bli en bedre artist også, tror jeg. Det er viktig å evaluere seg selv. Om man tør? Da kan man finne en del svar på seg selv, som gjør at man kan finne frem til nye momenter som gjør det spennende å fortsette med det man holder på med. Eller så oppdager man at en er på feil planet og kanskje finne noe annet å gjøre.

 

Men du har alltid flørtet med forskjellige stilarter. Fra viser og pop til blues, soul og latino. Er det viktig for deg å gjøre forskjellige typer plater, og hvordan løser du det på konsertene dine? Blir publikum forvirret over stilbruddene dine? – Jeg har, som de fleste mennesker mange forskjellige musikktyper i både hjertet mitt og i platesamlingen min. Jeg liker forskjellig musikk og hører på forskjellig musikk til forskjellige anledninger. Derfor har jeg bare blitt ”grepet av noe tilfeldig inni meg”, de gangene jeg har gått i gang med å skrive låter til de forskjellige album jeg har spilt inn. Det har ikke direkte vært planlagt. Jeg liker det, men samtidig har jeg mange ganger hatt lyst til å vende tilbake til stilarten på ”Varme ut av is” fra 1987, som var mitt definitive gjennombrudd. Men hver gang jeg har tenkt det, har jeg forsvunnet inni en soulgflørt eller en latino barm, som har fraktet meg inn i en ny musikalsk verden. Det har også vært spennende. På konsertene syntes jeg dette er kjempe kult, fordi jeg merker at jeg kan dra publikum ut av en ”rolig og sovende” låt med et latino rykk. Og det er utrolig godt å ha den muligheten.

 

Men hva betyr det å bli en voksen artist?Du som har hatt det som et varemerke å være sexy og erotisk? Savner du Norges mest sexy mann tittelen? – Jeg husker jeg hatet det veldig den gang, men i dag får man bare nyte humoren og latteren som ligger i dette. Det er jo bare noe flåsete media finner på for å selge aviser og blader. Jeg har hatt mine opp og nedturer, og det er med på og farve deg som menneske. Det er det som gjør deg til den du er. Og når man har opplevd mange sider ved livet, blir man til et mer komplett menneske. Og den skjønnheten man får inni seg da, gjør en til et vakrere menneske enn når man er en selvopptatt tenåring, som leter etter veien til livet.

 

Men du fortsetter jo å flørte i sangene du skriver? Og noen av dem er jo fylt med erotiske innslag, som f.eks.”På innsiden av låret”, ”En blå løk”, ”Cumbia for stive hofte” osv..? – Man må aldri slutte å flørte. Vi nordmenn er litt for forsiktige der. Jeg er vant til, der jeg kommer fra, å bruke både kroppspråket og øynene mine. I tillegg må man benytte taleevnene sine. Du vet, på 80-tallet da jeg kom ut med ”Har en drøm”, ”Elsk mæ sakte” og ”Vi skal elske i sneen”, da ble det for sterkt for en del mennesker. Vi hadde skjult oss bak det engelske i alle år. Plutselig var det en som sang ordene på et forståelig språk. Dessuten handler ” På innsiden av låret” om cubanske sigarer, og ”En blå løk” om en mat rett. Det har ingenting med erotikk å gjøre, tror jeg!

 

Du har spilt inn alle platene dine i utlandet? – Ja, alle er det,bortsett fra siste albumet ”På grunn av dæ”. Jeg har benyttet meg av mulighetene til å finne inspirasjon i å reise til Havanna, København, Paris, Memphis, New York, Los Angeles osv. Det er jo utrolig spennende steder, med masse inspirerende kultur og mat tradisjoner. Da blir det artigere å lage musikk, når man er på et nytt og spennende sted. Det er klart.

 

Hvordan fungerer latinorytmene og soul følelsene hos oss nordmenn? – Jeg syntes det fungerer utmerket. Jeg tror kanskje jeg var litt tidlig ute med trenden, om å reise til Cuba, og det å spille inn latino musikk. Men trender går i rundganger og kommer alltid tilbake. Gode låter blir bedre med årene. Jeg merker nå at nordmenn har et større forhold til latinomusikk. Det har satt seg på en annen måte. Folk har gått på salsakurs, og de tør å bevege seg med rytmene. Det er utrolig godt å oppleve hvordan publikum nesten får lyst å leve ut teksten i sangen: ”I’m lost in the tango, drinking tequila from a senoritas shoe, dancing on the tables…”

 

Du er en artist midt i livet, hva betyr det for deg? – At jeg nyter livet mer nå, enn før. Jeg er mer rolig og laid-back, og mindre opptatt av meg selv. Jeg turte evaluere meg selv, og turte kjenne på sider av meg selv som jeg kanskje ikke var så fornøyd med. Jeg tok et oppgjør med meg selv. Det går nemlig an å forandre sin egen personlighet eller måte og være på. Det er helt feil det man alltid har sagt om at man ikke kan forandre en gammel hund. Man kan gjøre alt man vil. Bare man bestemmer seg for det. Det vanskeligste er kanskje å tørre å se inn i seg selv, og se på sine, ikke fullt så hyggelige sider. Om man gjør det får man det bedre med seg selv, og det er jo litt av poenget med å leve, syntes jeg.

 

I ”Det store Korslaget” på TV 2 i  fikk du anledning til å lede en hel gruppe sangere, som skulle konkurrere? – Det var en stor opplevelse å være med på. Jeg visste ikke hva dette ville bli. Jeg visste ikke at dette ville engasjere så utrolig mange mennesker. I nord-norge ble de fleste berørt av dette, på en eller annen måte, og det er en meget god ting, at folk blir engasjert om noe så positivt som et korslag. Jeg tror konseptet med alle disse ukjente folkan som synger, og som leverer sakene sine med kjempe høy kvalitet, overrasker og dermed får de folket med seg. Jeg for min del fikk vist at jeg er et helt og tenkende menneske. Ikke bare en bimbo som tilfeldigvis kunne synge èn sang. Det er ofte sånn, at folk glemmer at de fleste har mange forskjellige sider ved en, og at man har mange ting på hjertet.

 

Er det ikke litt nifst å stå helt alene på scenen. Ingen musikere å skjule seg bak? – Hm,ja…det har du rett i. Tenkte ikke på det da jeg sa ja til denne jobben….

 

Mange av låtene dine gjør seg kanskje bedre med fengende trommer som er med på å groove på både soul og latino låtene dine? – Muligens, men det er slik som dette de ble laget fra min side. Og noen ganger er det deilig å høre låter nakne, slik at man kan tenke inni seg, som lytter, hvordan de kunne vært med percussion eller trommer, eller andre instrumenter. Noen ganger må man bare tørre å være naken i lydbildet, både som artist og publikum.

 

Du skriver og synger sanger både på engelsk og norsk? – Ja jeg trives med det. Det er enkelte sanger som jeg syntes passer bedre på engelsk, samt at noen ganger i start fasen av skrivingen, så er det engelsk jeg sang da låten startet. Dermed er det vanskelig å gjøre det om til norsk. Men det er helt klart at sanger blir mye nærere når de synges på norsk. Det er tross alt vårt morsmål, og dermed det som alle i Norge forstår.

 

Sist høst ble vi kjent med deg fra en helt annen side enn musikk. Du var med i fjernsyns serien 4 Stjerners middag, og var den som overrasket mest, med dine kokke kunster. Deretter var du sammen med Eyvind Hellstrøm og lærte nordmenn og lage julemat. Hvor kom denne lidenskapen for mat og vin fra? – Jeg har drevet å kokkelert i veldig mange år. Det startet egentlig på midten av åtti tallet. Da jeg var i studio og spilte inn platene fra denne perioden, hadde jeg en amerikansk produsent, Billy Cross, som var meget dyktig på kjøkkenet. Han lærte meg mye om god mat, og at musikere som får god mat, gir mye bedre under spillingen etterpå. Senere på begynnelsen av nitti tallet fikk jeg bare nok av dårlig turné mat, og kjøpte meg kokebøker, og begynte å lage mat selv. Jeg dro på kokkekurs rundt om i verden, og ble kjent med dyktige kokker, og siden har denne lidenskapen blitt utvidet til å innbefatte vin også. Det er rett og slett bedre å spise god mat enn dårlig mat, og så er det alltid den store spenningen hvert eneste år, om hvordan vin sesongen har blitt rundt om i Europa. Det er vanskelig å beskrive denne lidenskapen på en kort måte. Men det er jo en del av hverdagen og noe man sysler med hver eneste dag. Altså, det å spise og drikke…. , og de gangene det blir magisk er det som den beste elskov, eller fantastisk musikk…

Hvilke låter spiller du når du spiller alene? – Jeg er innom alt jeg har skrevet, og i tillegg sanger som jeg selv liker å synge. Noen ganger har det hendt at jeg har bladd meg gjennom hele tekstboken min, og må begynne på de sangene jeg bare koser meg med på privat.Fordi folk klappet deg inn igjen, og ville ha mer? – Det er jo den største drømmen til en artist å gjøre så bra konsert at det blir ekstranummer, og enda bedre dersom det blir så mange ekstranummer at man må begynne konserten på ny igjen.

Biografi:

Ubarbert – Polydor / Universal Music1982 Varme ut av is – Polydor / Universal Musi1987 Det ingen andre får – Polydor / Universal Music1988 Love will make you do things that you know is wrong – Decca / Universal Music1989 Kjærlighetens teater – Polydor / Universal Music19821991 Leapin’ Lizards – EMI 1993 Jørn Hoel’s Beste / Æ så mæ tilbake – Polydor / Universal Music19821994 Soulsville – Warner Music Norway 1995 Get together / Hoel & Albrigtsen – Warner Music Norway 1997 En blå løk – Warner Music Norway 2000 Indoor fireworks – Acapella 2001 Jørn Hoels Heteste – Warner Music 2006 På grunn av dæ – Playground 2007 Two rivers one road/ Hoel&Albrigtsen Playground 2009 Sanga for hjertet – Plekter/ Universal Music 2011

 

Bestill Jørn Hoel til ditt arrangement her : kontakt / booking post@frikkmusikk.no Tlf 92 68 72 12

 

 

Share Button